Pressmeddelande – Svenska Pride är här!

Pressmeddelande från nybildade paraplyorganisationen Svenska Pride

Svenska Pride är en nybildad förening med syfte att samordna lokala Pridearrangörer samt att skapa mötesplatser och erfarenhetsutbyte dem emellan. Föreningen är partipolitiskt och religiöst obunden. Mellan de olika styrelsemedlemmarna finns mångårig och gedigen erfarenhet av Pridearrangemang. Styrelsen består av medlemmar från Östersund i norr till Karlskrona i söder.
Organisationens vision är såväl att knyta ihop Pridearrangörer som att enklare guida besökare till alla pridefestivaler runt om i landet.

”Vi märker ett oerhört stort behov av att nätverka och utbyta erfarenheter inom priderörelsen. Varför uppfinna hjulet två gånger?”, säger Susanne Hedlund, Ordförande i nybildade föreningen ”Svenska Pride”. Susanne har tidigare verkat i ledningsfunktion i Stockholm Pride och som arrangör av Piteå Älv Pride (Sveriges första Prideturné). Hon är QX-Gaygalans hederpristagare 2015 för Skellefteå Snow Pride.

“Vi vet att det även finns ett behov från besökare runt om i landet att lättare få information om hur olika pridefestivaler är upplagda och när i tiden de äger rum”, menar Maria Jern, aktiv i Pride Skaraborg som arrangerar Skövde Pride samt verkar i ledningsfunktion i Stockholm Pride House. Maria säger även: “Vårt fokus kommer ligga på att förenkla för Pridearrangörer med bland annat upphandlingar av olika slag samt stöttning och råd.”

Att Pridefestivaler runt om i landet ser olika ut, ser den nybildade föreningen inte som något problem. “Vi vet att festivaler i Sverige arrangeras av såväl föreningar, företag och kommuner. Men vi ser olikheter bara som positivt. Vi menar att det är mångfalden av olika aktörer som gör festivalerna så unika. Att det inte finns någon färdig manual utan att lokala eldsjälar formar sin egen festival,” säger Sophia Ahlin från Karlskrona Pride. Sophia har också hon lång erfarenhet inom HBTQ-rörelsen och även hon har mottagit QX hederspris för sitt engagemang.

I dagarna lanserar den nybildade föreningen sin hemsida svenskapride.se som blir den stora knutpunkten för organisationens verksamhet. Närmast framöver planeras årsmöte och en stor bredd av erfarenhetsutbyte.

“Vi har redan nu många Pridefestivaler som vill ansluta sig som medlemmar och det känns fantastiskt roligt” säger Susanne Hedlund.

Susanne Hedlund
sussie@svenskapride.se